Kırşehir Tarım İl Müdürlüğü

Beslenme İlkeleri

Genellikle günde 3 öğün yemek yenir. Her öğünde bu 4 gruptan besinler bulunmasına özen gösterilmelidir. Buna göre sabah kahvaltısında yer alan süt, yoğurt, yumurta, ekmek, yağ, reçel gibi besinlerin yanına, yazın domates veya yeşil biber, kışın portakal veya mandalina eklenmelidir. Öğle ve akşam yemeklerinizde bazen tek bir yemek yer alır, ancak 4 grupta yer alan besinleri de içerebilir.
Örneğin: Kıymalı ıspanak yemeğinin yoğurt ve ekmekle yenmesi veya yoğurtla birlikte yenen etli sarmalar ve dolmalar gibi.
Bunlardan başka çok önemli bir konuda besinlerin besin değerini kaybetmeden hazırlanıp pişirilmesidir.


BESİNLERİ HAZIRLAMA VE PİŞİRME İLKELERİ


Beslenme ilkelerine uygun bir şekilde hazırlanmamış ve pişirilmemiş yemeklerin vitamin, mineral, protein değerinde kayıplar olur ve bunlardan yeterince yararlanılamaz.
Kısaca beslenme ilkelerine uygun hazırlama ve pişirme kurallarını şöyle sıralayabiliriz.
-Sebzeler önce yıkanmalı, sonra ayıklanmalı ve doğranmalı, hava temasında bekletilmeden pişirilmelidir.
-Haşlama ve pişirme suyu dökülmemelidir.
-Yemekler pişirildikten sonra hemen tüketilmelidir. Bekletme ve tekrar ısıtma besin değerinin azalmasına neden olur.
-Salatalara limon suyu yeneceği zaman eklenir.
-Makama, kurufasulye ve nohutun haşlama suları atılmamalıdır.
-Pilav yapılırken pirinç kavrulmamalıdır.
-Uzun süre yüksek ısıda pişirme vitamin kaybına neden olur.
-Süt ve yoğurt aydınlık yerde bekletilmemeli, soğuk ve karanlık yerde depolanmalıdır. Yoğurdun yeşilimsi suyu atılırsa yine vitamin kaybına uğramış olur.
-Yağlar ve yağlı yiyecekler serin, ışıksız ortamda tutulmalıdır.